۲۶.۱۱.۸۸

مبحث دهم

على بن ابراهيم عن أبيه عن بكر بن صالح عن القاسم بن بريد قال حدّثنا ابوعمرو الزبيرى عن أبى عبد الله(ع) قال قلت له: أيّها العالم أخبرنى أى الاعمال أفضل عند الله.

(فأورد حديثاً طويلاً ذكر فيه فرض الايمان على الجوارح منه:) و فرضٌ على البصر أن لا ينظر الى ما حرّم الله عليه و أن يعرض عما نهى الله عنه ممّا لايحلّ له و هو عمله و هو من الايمان. فقال تبارك و تعالى: قل للمؤمنين يغضّوا من أبصارهم و يخفظوا فروجهم فنهاهم أن ينظروا الى عوراتهم و أن ينظر المرء الى فرج أخيه و يحفظ فرجه أن ينظر اليه، و قال و قل للمؤمنات يغضضن من أبصارهن و يحفظن فروجهن من [لعلّ «من» مصحّف «فنهى»] أن تنظر أحداهن الى فرج أختها و تحفظ فرجها من أن ينظر اليها و قال: كل شى ء فى القرآن من حفظ الفرج فهو من الزنا الا هذه الآية فانّها من النظر.

اين روايت هر چند در كافى وارد شده، از جهت سند قابل اعتماد نيست، در سند روايت ابو عمرو زبيرى وارد شده كه تنها در اين روايت و چند روايت اندك ديگر وارد شده و هيچ جا توثيق نشده و شايد اصلاً شيعه هم نباشد.

ان قلت: در روايت از امام(ع) با تعبير «جعلت فداك» ياد كرده كه نشان تشيّع راوى است.

قلت: اين تعبير دلالت بر تشيّع وى ندارد؛ چه اهل سنت هم (به جز موارد نادرى از آنها) به ائمه ما به عنوان عالم اهل بيت نگاه كرده و با احترام و تجليل از آنها ياد مى‌كنند و به علم و زهد و اخلاق آنها معترف‌اند. [شعر جامى در مدح امام رضا(ع) معروف است. جاحظ نيز در رساله در مفاخره بنى هاشم، مى‌گويد كه شما چه كسى در دنيا مثل حسن عسکرى سراغ داريد كه تمام آباء و اجداد آنها ممتازترين افراد عالم باشند. امام عسکرى(ع) در هنگام مرگ جاحظ بيست و يك ساله بوده‌اند، با اين حال چنين در مقابل حضرت تخضع مى‌كنند، حتى مرحوم شيخ جواد مغنيه از بعضى فلاسفه مادى مصر نقل مى‌كرد كه قائل بود ائمه اهل بيت علومى دارند ما فوق علوم بشرى.]

به هر حال وثاقت أبو عمرو زبيرى ثابت نيست.

از سوى ديگر، در سند روايت بكر بن صالح واقع شده كه نجاشى او را تضعيف كرده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر